Malmö Badmintonakademi

Pressmeddelande Europacertifierieng av MBA

Malmö Badmintonakademi blir certifierat europeiskt badmintoncenter!

Malmö Badmintonakademi (MBA) startade 2014 sedan det nationella badmintoncentret flyttats till Uppsala. Nästan alla elitspelare stannade kvar i Malmö och sedan dess har malmöklubbarna Aura och MBK arbetat tillsammans för att utveckla MBA. På Svenska Badmintonförbundets årsmöte i fjor beslutades att akademin skulle bli ett officiellt nationellt satellitcenter och i dagarna damp beskedet ner från Europeiska förbundet; MBA blir ett av nio badmintoncenter i Europa som certifieras.

-          Väldigt glädjande. Ett bevis på att vi är rätt på det och en sporre att fortsätta utveckla Malmö BadmintonAkademi, menar styrgruppens talesman Roger Gustafsson, tillika ordförande i Malmö  Badmintonalliansförening.

Erkännandet betyder att elitspelare från hela Europa kan söka scholarships hos Europeiska förbundet och därmed träna i perioder i Malmö.

Vad krävs för att få en certifiering?

-          Vi måste ha ett visst antal träningar, hög kvalitét på tränare och spelare, bra träningsmöjligheter, visa ett bra upplägg på verksamheten, helst ligga nära en storflygplats och dessutom kunna hjälpa till med boende, förklarar Kristoffer Lundqvist som är administrativt ansvarig på MBA.

-          Dessutom ska det finnas möjligheter till gym, mental träning, kosthållning etc. och det ligger helt i linje med vad kommunala  Malmö Idrottsakademi (MIA) erbjuder och som vi är en del av, fortsätter han.

För närvarande är det tolv spelare på akademin. Bland annat finns två av Sveriges bästa damsingelspelare och två av de tre bästa mixedparen  på MBA samt flera unga lovande talanger. En av nycklarna är ett nära samarbete med danska klubbar. Flera av spelarna har blivit kontrakterade av danska klubbar och huvudtränaren Allan Scherfig är också från Danmark. En annan fördel är samarbetet med Riksbadmintongymnasiet som också ligger i Malmö

-          Det är framgångsfaktorer. Men jag vill också berömma kommunen som är positiva till nya idrottsliga utmaningar och är en samarbetspartner till oss bland annat för att vi också har ungdoms- och integrationsprojekt kopplat till satsningen.Exempelvis samarbetar vi med närliggande Munkhätteskolan, fortsätter Roger Gustafsson.

Mer information via Badminton Europes länk nedan eller via kontaktpersonerna nedan

Roger Rustafsson tel nr 0709351401

Kristoffer Lundqvist tel nr 0704308905

Author:
Posted in: Uncategorized

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>